Zdá se, že používáte prohlížeč, jenž nepodporuje aktuální technologie pro zobrazování obsahu na webu. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, jenž dnešní standardy splňuje.

Aktualizovat

Můžeme pracovat s cookies,
ať víme, jak to na našem webu žije?

Přeskočit na hlavní obsah
  • Praha 3
  • Čistá trojka
  • Mobilní rozhlas
  • Antigraffity program
  • Trhy na Jiřáku
  • Pravidla podporovaného bydlení

Děti samy rozhodly, jak si zpříjemní život ve škole

Každá z místních základek dostala od Prahy 3 rozpočet ve výši třicet tisíc korun na to, aby realizovala projekt, který si vybrali její žáci.

Hospodaření s participativními rozpočty si tu základní školy poprvé vyzkoušely v roce 2021. Podle místostarosty Filipa Málka se oproti předchozím rokům letos školáci víc soustředili na přínos toho, co si za finance pořídí. Z jejich návrhů navíc vyplynulo, že chybí prostory, kde by mohli především starší žáci trávit svůj volný čas. „Příčinou může být absence školních klubů na našich školách,“ nabízí vysvětlení Málek.

Podle Jana Pavlíčka, který využití rozpočtu koordinoval na ZŠ Jaroslava Seiferta, si děti díky projektu osvojují principy demokracie v praxi a rozvíjejí důležité kompetence. „Pořídili jsme stolní fotbálky na chodby do všech pater a vzdělávací polepy na schodiště,“ shrnuje výsledek Pavlíček. „Schody polepené třeba angličtinou jsou fajn dekorace a snad to takhle i líp nateče do hlavy,“ doufají školáci.

Kluci a holky ve škole v Cimburkově ulici se rozhodovali mezi boxovacím pytlem, relaxačním koutkem a školním plesem. S převahou vyhrála třetí možnost. „Jsme dohodnutí s Žižkostelem, že bychom využili jejich nový prostor a ples realizovali tam,“ říká Irena Venturová, která na škole projekt koordinovala. „Je důležité, aby žáci mohli mít konstruktivní vliv na to, co se jich týká, aby mohli reálně přebírat zodpovědnost za věci,“ doplňuje ředitel Martin Šnajdr.

Stejnou částku, kterou poskytuje městská část, uvolňuje na ZŠ Jeseniova každým rokem taky sdružení rodičů a přátel školy. To umožňuje uskutečnit jeden návrh dětí z 1. stupně a jeden žáků z 2. stupně. Tentokrát padla volba na zpříjemnění plácku mezi družinou a jídelnou a na antistresové pomůcky. „Hlavní kouzlo projektu spočívá v tom, že se nejedná jenom o koncept a že jeho nedílnou součástí je realizace nápadů,“ dodává ředitelka Vendula Jurášková.

Ředitel ZŠ Lupáčova Jiří Kopecký připomíná roli, kterou v rámci diskuzí o návrzích plnili zástupci školního parlamentu. „Připravili plakáty a umístili je na nástěnku v prostorách školy. Vítězný návrh pak oznámil člen parlamentu ve školním rozhlase.“ Žáci se tu nakonec dočkali reprezentačních dresů a pomůcek pro sportovní aktivity. Podobně dopadlo hlasování i jinde. Třeba na ZŠ Jarov vyhrál vedle „chill zone“ se sedacími pytli taky atletický set do tělocvičny. Na Chmelnici zase horolezecká stěna porazila automat na školní potřeby.

Zajímavý průběh měl projekt na ZŠ Lobkovicovo. Tam se totiž rozhodli dokončit venkovní učebnu, kterou loni postavili společnými silami rodiče, děti a učitelé. „Tentokrát vyhrál projekt zastínění prostoru. Při instalaci stožárů pro ukotvení plachty se obrátíme na odbornou firmu a všechno včetně venkovních her a mlžítek zafinancujeme z participativního rozpočtu a rozpočtu školy,“ upřesňuje koordinátorka tamního dětského poradního sboru Petra Havlíčková.

Sdílet:

Michaela Kalivodová

12. 12. 2024

Login